Het bouwen van een object is het zichtbare resultaat van vaak een heel lang proces bij een organisatie. Een soort topje van de ijsberg: het langste en meest onzichtbare deel van het proces zit namelijk ervóór, het bouwen is “alleen maar” het fysieke resultaat, het puntje op de i.
Scope van strategisch bouwadvies
Meestal begint zo’n proces met de constatering dat er iets niet klopt… het gebouw wordt te klein, past niet meer bij de wijziging van de bedrijfsvoering, etc.
Of past niet meer bij de look & feel van het bedrijf, of er is soms nog helemaal niets (bij startende, verhuizende bedrijven of bij organisaties die samengaan of veranderen).
De opdrachtgever heeft op al dit soort momenten behoefte aan professioneel advies dat verder gaat dan alleen het nadenken over bouwen.
En soms is het beste advies: nog niet gelijk bouwen maar geduldig wachten op betere kansen…..
Wat versta ik onder professioneel advies:
– het begeleiden van dat eerste moment tot aan het vormen van een concreet plan;
– het samen analyseren welk bouwproces het beste bij hem en zijn stakeholders past;
– aanvoelen in welke mate hij ontzorgd wil worden van eerste idee tot aan de sleuteloverhandiging.
Dit alles vormt een (meestal) lang traject met een wisselende dynamiek door de tijd en met verschillende invalshoeken. En kan alleen goed worden ingevuld met flexibele consultancy, met een adviseur die weet wat zich in de markt afspeelt, inlevingsvermogen heeft maar ook een adviseur die begrijpt waar het klantbelang ligt.
Ingewikkelde markt
De bouw is een weerbarstige markt. Het heeft de naam een traditioneel bolwerk te zijn waarbij hard werken bovenaan staat, maar de steeds sneller veranderende wereld zorgt er ook voor dat de bouw steeds meer dimensies krijgt onder invloed van: een toenemende wens van de opdrachtgever om zijn risico’s te beheersen, een vergaande behoefte aan ontzorging, voortschrijdende mogelijkheden van ICT (unieke data borging, BIM-modelling) maar ook bijvoorbeeld door externe factoren zoals veranderende marktconcepten.
Kortom, er is niet meer 1 antwoord op hoe je het beste het bouwproces inzet: elke opdrachtgever is uniek, heeft zijn eigen probleemstelling en bijbehorende cultuur. En daar past in de hedendaagse bouwwereld dus ook een “maatpak antwoord” op.
Ontzorgen
Mijn aanpak om het hiervoor geschetste proces aan te vliegen is enerzijds vanuit structuur en anderzijds vanuit relevantie: structuur zorgt ervoor dat er van grof naar fijn wordt gewerkt, van algemeen naar specifiek. Relevantie zorgt er juist voor dat belangrijke zaken op het juiste moment worden gedaan.
En liefst op een “Jip en Janneke” manier zodat ook mensen die niet dagelijks in de bouw actief zijn dit proces van dichtbij kunnen volgen en begrijpen. Dat geldt voor presentaties maar ook voor rapportages.
De 3 belangrijkste factoren waarop ik stuur en die elkaar ook continue beïnvloeden: kwaliteit, geld, tijd.
Mijn toegevoegde waarde
Als vertrouwenspersoon voor u als opdrachtgever gaan we samen het traject in om de specifieke (bouw)vragen te beantwoorden die u bezighouden. Door te sparren over hoe we het beste uw doel kunnen bereiken op de meest effectieve wijze, zodat het optimum van kwaliteit, geld en tijd wordt bereikt.